Mateusz Paniak: Sauna to kolejna forma odnowy biologicznej, którą uzupełniam (Wywiad)

Mateusz Paniak: Sauna to kolejna forma odnowy biologicznej, którą uzupełniam (Wywiad)

Sauny są kolejnym zagadnieniem, które poruszamy w naszym cyklu wywiadów z Mateuszem Paniakiem z lubelskiego AXiS. Na co wpływa ten zabieg? Czy każdy może z niego korzystać? M.in. na te tematy rozmawialiśmy z naszym ekspertem!

Bartosz Biernacki – LUBSPORT.PL: Jakie są rodzaje saun?

Mateusz Paniak: Wyróżniamy tutaj aż sześć rodzajów saun: saunę suchą (fińską/szwedzką), saunę solną, saunę mokrą, saunę parową (tzw. łaźnię rzymską), saunę na podczerwień (infrared) i biosaunę. Pewnie niektóre sauny są Wam obce, dlatego pokrótce wyjaśnię działanie każdej z nich.

No właśnie – na co wpływają poszczególne sauny?

Zacznijmy od dobrze Wam znanej sauny suchej (fińskiej/szwedzkiej). Charakteryzuje ją najwyższa temperatura (od 85 stopni C do nawet 120 stopni C) i jednocześnie bardzo niska wilgotność powietrza – tylko 10%. Mogą z niej korzystać osoby z problemami mięśniowymi, reumatoidalnym zapaleniem stawów, zapaleniem stawów kręgosłupa, czy astmą oskrzelową. Sauna fińska to dobre rozwiązanie także dla osób po zawale serca (jednak mogą z niej korzystać nie wcześniej niż po pół roku). W tak wysokiej temperaturze można przebywać nie dłużej niż dwanaście minut. Z tego typu sauny można korzystać jedynie raz w tygodniu. Sauna solna to odmiana sauny suchej, która jest wykonana z kamiennych brył solnych. Mogą z niej korzystać osoby, które zmagają się ze schorzeniami dróg oddechowych: gardła, krtani, tchawicy, oskrzeli i płuc. W saunie odbywa się bowiem inhalacja solna, podczas sesji oddycha się parą bogatą w sól, jod, brom, wapń i magnez. Temperatura w saunie solnej osiąga do 80 stopni C, a wilgotność jest umiarkowana (do 40%), dlatego można w niej przebywać piętnaście minut. Z tej sauny możemy korzystać dwa-trzy razy w tygodniu. W saunie mokrej temperatura waha się w granicach 75 – 90 stopni C, a wilgotność powietrza nie przekracza 40%. Tego typu sauna dobrze wpływa na lepsze samopoczucie. Ponadto – usprawnia pracę serca, wspomaga regulację skoków ciśnienia, a także poprawia krążenie. Parę wodną wytwarza się okresowo poprzez polewanie kamieni wodą. Kąpiel w saunie mokrej nie powinna trwać dłużej niż piętnaście minut. Z tego typu sauny możemy korzystać jeden-dwa razy w tygodniu. Temperatura w saunie parowej (tzw. łaźni rzymskiej) jest stosunkowo niska i wynosi ok. 45 – 60 stopni C, natomiast powietrze ma bardzo wysoką wilgotność (dochodzi nawet do 100%), co sprawia, że temperatura odczuwalna jest o wiele wyższa. Tego typu zabieg dobrze poprawia stan emocjonalny, odpręża i relaksuje. Pozytywne działa na skórę i urodę, a dzięki zastosowaniu pary i olejków eterycznych udrożnia drogi oddechowe. Oczyszcza organizm ze szkodliwych substancji. Niższa temperatura powoduje, że w saunie parowej można przebywać dłużej niż w saunie suchej, bo do piętnastu minut. Korzystanie z sauny dwa-trzy razy w tygodniu zdecydowanie wystarczy. Sauna na podczerwień (infrared) jest doskonałą opcją dla osób, które z różnych powodów nie mogą korzystać z tradycyjnej sauny suchej czy mokrej. W tej saunie – zamiast tradycyjnego pieca – występują promienie podczerwone. Przekształcają się one w ciepło, które nagrzewają saunę do ok. 50 – 60 stopni C, przy czym wilgotność powietrza nie przekracza 25%. Korzystanie z tego zabiegu dobrze przyspiesza leczenie wielu chorób, jak np. uszkodzenie tkanek miękkich, porażenie nerwu twarzowego, rwa kulszowa, ostre i chroniczne zapalenie stawów, a także poprawia wygląd skóry po trądziku, łuszczycy, oparzeniach oraz bliznach. Z sauny możemy korzystać nawet codziennie przez trzydzieści minut. Biosauna to odmiana sauny suchej. W biosaunie temperatura utrzymuje się na poziomie 40 – 60 stopni C, a wilgotność powietrza wynosi około 40%. Można w niej przebywać od piętnastu do trzydziestu minut. Idealnie nadaje się dla osób starszych, z problemami z nadciśnieniem lub upośledzeniem krążenia. Temperatura, która panuje wewnątrz, nie jest zbyt wysoka, zatem z biosauny można korzystać codziennie.

Sam korzystasz z tego typu zabiegów?

Staram się w miarę systematycznie korzystać z dwóch rodzajów saun – suchej i mokrej. Jest to kolejna forma odnowy biologicznej, którą uzupełniam 🙂

Czy każdy może wejść do sauny?

Teoretycznie każdy może korzystać z tego zabiegu. Natomiast w praktyce wygląda to tak, że każdy zabieg ma swoje wskazania i przeciwwskazania. Wymienię te najważniejsze. Wskazania: poprawa wyglądu skóry, rozluźnienie mięśni, oczyszczenie ciała, zwiększenie odporności, zwyrodnienie stawów, stany pourazowe narządu ruchu, trądzik. Przeciwwskazania: choroby skóry o przebiegu ropnym z owrzodzeniami, cera naczynkowa, miesiączka (po konsultacji z lekarzem), ciąża, cukrzyca, nadczynność tarczycy, ostre stany reumatyczne, infekcje górnych dróg oddechowych, przeziębienie, grypa, gorączka, ostre stany zapalne, czynna choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy, nadużywanie alkoholu i narkotyków, pierwszy miesiąc po operacji lub zabiegu.

Po wyjściu z sauny zaleca się schłodzenie ciała w lodowatej wodzie. To nie będzie szok dla organizmu?

Niestety zbyt intensywne schłodzenie ciała może spowodować tzw. “szok termiczny”. Dlatego po wyjściu z sauny stopniowo obniżamy temperaturę ciała. Jeśli masz taką możliwość to skorzystaj z baseniku z lodowatą wodą (oczywiście po wcześniejszym stopniowym schłodzeniem organizmu pod prysznicem).

0 0 vote
Article Rating