Różne rodzaje jogi – krótka charakterystyka

Różne rodzaje jogi – krótka charakterystyka

Joga to aktywność, która swoimi korzeniami sięga czasów starożytnych Indii. Obecnie jest to nie tylko popularna forma medytacji, a także sposób na poprawę elastyczności tkanek, lepszą koordynację ruchową i poprawę nastroju. To forma ruchu, którą można uprawiać przez cały rok. Jaki rodzaj jogi wybrać dla siebie, by osiągnąć wymarzony cel?*

Popularne rodzaje jogi to:

  • Hatha joga
  • Ashtanga joga
  • Vinyasa joga
  • Joga Iyengara
  • Yin joga
  • Kundalini joga
  • Bikram joga
  • Power joga
  • Air joga

Joga dawniej i współcześnie

Joga, którą znamy dziś, wywodzi się ze staroindyjskich praktyk mistycznych, których celem było „zatrzymanie umysłu” i pełne skupienie na byciu tu i teraz. W tym rozumieniu duchowy aspekt ćwiczeń miał priorytetowe znaczenie. Jej uprawianie było elementem życiowej filozofii – cielesny wymiar ćwiczeń miał pomóc zjednoczyć ciało i ducha. Zwłaszcza w przypadku najstarszych podziałów kładziono duży nacisk na duchowy aspekt praktyk:

  • dźniana joga, czyli joga wiedzy, zakłada praktykę indywidualną, która ma zaowocować odnalezieniem prawdy o życiu, świecie oraz Bogu.
  • bhakti joga, czyli joga oddania, jej głównym założeniem jest poświęcenie się miłości Boga oraz wewnętrzne zjednoczenie z nim.
  • karma joga, czyli joga czynu, praktyki, które mają pomóc w samooczyszczeniu oraz służeniu istotom żywym.
  • krija joga, czyli joga technik, ma związek z ruchem, procesem oraz działaniem.

Aktualnie w uprawianiu jogi wciąż bardzo istotny jest oddech, ale przywiązuje się dużą wagę do fizycznego wymiaru aktywności. Joga dziś pozytywnie wpływa nie tylko na ciało, ale też układ krążeniowo-oddechowy i psychikę. Poznaj charakterystyczne cechy każdego rodzaju jogi i wybierz praktykę dopasowaną do własnych celów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rodzaje jogi i ich najważniejsze cechy

Decydując się na uprawianie jogi, zazwyczaj rozpoczynamy zajęcia w danej „szkole” jogi. Warto wiedzieć, czym każda z nich się charakteryzuje. Dobre poznanie charakterystycznych cech najważniejszych rodzajów jogi pozwoli wybrać odpowiednią dla siebie i cieszyć się możliwościami, jakie daje.

Hatha joga

Dobra opcja zarówno dla kobiet, jak i dla mężczyzn bez względu na wiek, zwłaszcza dla osób, które do tej pory nie praktykowały jogi.

Hatha joga jest pojęciem dość szerokim, którym określa się odmiany jogi opierające się na asanach lub asanach i pranajamie, czyli określonych praktykach oddechowych. W odróżnieniu od jogi klasycznej skupia się na praktyce fizycznej, której celem jest przezwyciężenie ograniczeń cielesnych i wzmocnienie całego organizmu.

Ashtanga joga

Opcja dla osób zaawansowanych, które lubią wyzwania fizyczne oraz dynamikę.

To bardzo dynamiczna odmiana jogi. Przywiązuje się w niej dużą wagę do rozciągania ciała oraz płynnego ruchu. Powtarzanie sekwencji asan pozwala uspokoić umysł i gorączkowo pracującą wyobraźnię. Praktyka Ashtangi wiąże się pewnymi zasadami, a jej poszczególne sesje są identyczne. Celem jest uzyskanie perfekcji w czasie wykonywania powtórzeń i odnalezienie swojego tempa oraz rytmu ćwiczenia.

Vinyasa joga

Dobry wybór dla osób początkujących, które chcą ćwiczyć różnorodnie i skupić się na oddychaniu. To styl jogi, który łączy w sobie ruch oraz oddech. Jest mniej wymagająca od Ashtangi jogi. Polega na płynnym przechodzeniu do poszczególnych asan, jednak najważniejszy jest oddech, który wpływa na funkcje życiowe organizmu. Zmienność oraz różnorodność asan ma pokazywać nieprzewidywalność życiowych sytuacji i uświadomić ćwiczącym ich zachowanie. Bardzo dobrze sprawdzi się jako joga na stres.

Joga Iyengara

Joga dla osób początkujących oraz tych, którzy chcą wzmocnić wytrzymałość i odnaleźć równowagę.

Bardzo ważna jest precyzja i dbałość o szczegóły w czasie wykonywania konkretnych asan. Dokładne wykonywanie ćwiczeń oraz utrzymywanie danej pozycji przez dłuższy czas pozwala osiągnąć balans i wzmocnić całe ciało. Oprócz maty do ćwiczeń używa się także klocków i pasów, dzięki czemu jest to opcja, którą mogą wypróbować także osoby początkujące.

Iyn joga

Idealna dla osób lubiących statyczny wysiłek i intensywne rozciąganie oraz dla osób szukających wewnętrznej równowagi.

To nowoczesna forma jogi, ukształtowana w XX wieku, opiera się na filozofii Tao, według której natura świata jest określana przez dwie przeciwstawne i zarazem uzupełniające się energie – yin i yang. Najważniejszym celem wykonywania ćwiczeń jest osiągnięcie równowagi między tymi rodzajami energii. Koncepcja odnosi się do ciała i danej energii, przypisuje pewne tkanki, a tym dane, konkretne ćwiczenia. Istotne jest utrzymywanie pozycji nawet do 5 minut.

Kundalini joga

Dobra opcja dla osób poszukujących wyciszenia oraz duchowego oczyszczenia.

Nazywana jest także jogą świadomości, pozwala oczyścić organizm ze złych emocji. Najczęściej praktykuje się ją samotnie. Poza ćwiczeniami oddechowymi podczas praktyki stosuje się również mantry, które pobudzają konkretne emocje oraz mundry, czyli układy ramion, dłoni i pleców.

Bikram joga

Dla osób początkujących i chcących zrzucić zbędne kilogramy.

Zajęcia Bikram jogi polegają na wykonywaniu podstawowych asan Hatha jogi, ale ważne są też warunki zewnętrzne. Temperatura musi być odpowiednio wysoka (około 40 stopni), a powietrze musi mieć wilgotność minimum 40%. Dzięki temu można osiągnąć lepszą elastyczność i wytrzymałość ciała w czasie ćwiczeń oraz rozluźnić mięśnie.

Power joga

Dla osób zaawansowanych, które lubią intensywny wysiłek.

Odmiana Ashtangi jogi ciesząca się popularnością wśród miłośników fitnessu. Wymaga dobrej wytrzymałości oraz kondycji fizycznej. Ważne są rytmiczność i tempo wykonywanych ćwiczeń, które przekłada się na wzmocnienie organizmu oraz poprawę wydolności krążeniowo-oddechowej.

Air joga

Dobra praktyka i dla początkujących, i dla zaawansowanych, który chcą połączyć jogę z akrobatyką.

To odmiana jogi polegająca na wykonywaniu asan przy użyciu specjalnej chusty. Dzięki niej można odciążyć stawy i zyskać uczucie lekkości ciała i umysłu. Pierwsze asany wykonuje się, zachowując kontakt z podłożem, by z czasem całkiem przenieść ciężar na chustę i oderwać się od podłogi.

Lista ta nie jest jeszcze kompletna, ale obejmuje rodzaje jogi najczęściej praktykowane i zyskujące na popularności. Inne odmiany jogi to chociażby joga w parach czy joga na kręgosłup.

Sprzęt i odzież na jogę

Najważniejsza dla praktykowania aktywności jest mata do jogi. Bez niej ćwiczenia mogą być znacznie trudniejsze, a w niektórych opcjach wręcz niemożliwe. Dodatkowo przydają się bloczki, wałki, klocki i inne dodatki.

Dla własnej wygody trzeba dobrać odpowiedni strój do jogi. Najlepszym wyborem będą legginsy lub luźne spodnie. Z kolei bluzy do jogi sprawdzą się doskonale jako górna część stroju. Można sięgnąć po bluzy oversize, które nie będą krępowały ruchów. Jeśli preferujecie ćwiczenia na świeżym powietrzu, to sprawdzi się dodatkowa odzież sportowa.

Warto zapoznać się z aktualnymi wyprzedażami odzieży 4F, gdzie znajdują się uniwersalne produkty, które przydadzą się w czasie sesji i innych aktywności na co dzień.

*Materiał przygotowany przez partnera