Rodzaje oświetlenia rowerowego – co wybrać na zimę?

Jeśli poruszasz się na jednośladzie regularnie, w mieście ale i na dłuższych trasach, oświetlenie rowerowe zapewni Ci właściwą widoczność na drodze, bezpieczeństwo oraz większy komfort jazdy. Na co zwrócić uwagę przygotowując jednoślad na zimę i jakie światła rowerowe sprawdzą się o tej porze roku najlepiej?*

Korzystanie z oświetlenia rowerowego jest w Polsce wymagane i choć latem wielu rowerzystów może całkowicie zapomnieć o jego istnieniu, uruchomienie lampek zimą okaże się niezbędne. Jeśli poruszasz się na jednośladzie regularnie, w mieście ale i na dłuższych trasach, oświetlenie rowerowe zapewni Ci właściwą widoczność na drodze, bezpieczeństwo oraz większy komfort jazdy. Na co zwrócić uwagę przygotowując jednoślad na zimę i jakie światła rowerowe sprawdzą się o tej porze roku najlepiej?

Oświetlenie rowerowe a prawo drogowe

Główną podstawę prawną dla obowiązkowego montażu i stosowania oświetlenia rowerowego wprowadza Rozporządzenie Ministra Transportu z 6 czerwca 2013 roku w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. 2013, poz.951). W rozporządzeniu wyszczególniono między innymi, że rower poruszający się po drogach powinien posiadać co najmniej:

  • jedno światło białe lub żółte zamontowane z przodu, świecące światłem ciągłym lub migające,
  • jedno światło odblaskowe czerwone (w kształcie innym niż trójkąt) zamontowane z tyłu,
  • jedno światło czerwone z tyłu, świecące światłem ciągłym lub migające.

O ile dopuszczone jest, by rower bez zamontowanych świateł poruszał się po drogach w ciągu dnia, zimowe warunki pogodowe i widoczność mogą być na tyle niesprzyjające, że stosowanie świateł może być niezbędne nawet w południe. Ważne jest też, by światła były montowane na odpowiedniej wysokości – optymalnie 25-150 cm od powierzchni jezdni. Zapisane w ten sposób przepisy regulujące stosowanie oświetlenia rowerowego mają na celu zapewnienie odpowiedniego poziomu widoczności i bezpieczeństwa dla rowerzystów poruszających się drogą, poboczem lub ścieżką rowerową. Oprócz wymienionych wyżej rodzajów oświetlenia możliwe jest stosowanie dodatkowych lamp i odblasków, o ile nie są one niezgodne z powyższymi wymogami.

Elementy odblaskowe mogą być montowane na kołach, kierownicy, pedałach, siodełku, błotnikach, a także stanowić element odzieży rowerzysty. Zimą, przy ograniczonej widoczności, mgle i stosunkowo krótkim dniu, każdy odblask pomoże zwiększyć widoczność rowerzysty na drodze dla innych uczestników ruchu.

Rodzaje oświetlenia rowerowego – co wybrać na zimę?

Mając pojęcie o tym jakie światła powinny zostać zainstalowane na rowerze, szczególną uwagę przy zakupach warto zwrócić na kwestię wyboru odpowiedniego modelu lampek. Na rynku dostępne są zarówno tanie światła z marketu, często o wątpliwej jakości i żywotności, jak i bardziej profesjonalne i sprawdzone rozwiązania przygotowane z myślą o pracy w każdych warunkach. Spory wybór oświetlenia rowerowego znajdziesz w sklepie Bikester.pl.

Lampki rowerowe na baterie

Dobry pomysł gwarantujący zarówno wygodne zasilanie, jak i długotrwałe działanie. Diody LED nie wymagają specjalnie wysokiej mocy, zapewniają bardzo długi czas świecenia, a różnorodne wartości mocy lamp LED pozwalają dopasować ich widoczność i jasność nawet do długich, nocnych zimowych przejażdżek. Alternatywnym wyborem mogą być lampy na akumulator (ładowane z pomocą USB), które po każdej przejażdżce możesz podładować, a w trakcie jazdy podpiąć pod power bank w celu zachowania sprawności świateł na całej trasie.

Lampki na dynamo

Stosowane dziś przede wszystkim w tańszych modelach rowerów, lampki na dynamo są całkowicie niezależne od zewnętrznych źródeł zasilania – działanie świateł opiera się wyłącznie o ruch koła, a więc i pracę naszych mięśni. W przeciwieństwie do baterii, dynamo nie będzie przejawiało problemów z pracą przy bardzo niskich temperaturach.

Aby oświetlenie rowerowe zapewniało dobre warunki i lepszą widoczność warto zwrócić uwagę na intensywność światła oznaczoną przez producenta. Co do zasady, oświetlenie rowerowe o sile 30-80 lumenów zapewnia widoczność rowerzysty przy dobrych warunkach pogodowych i na oświetlonych drogach – jest zauważalne z daleka, ale nie ma większego wpływu na samodzielne oświetlanie drogi np. podczas jazdy nocą. Jeśli wybierzesz mocniejsze lampy z mocą w zakresie 150-170 lumenów, baterie mogą wyczerpywać się szybciej, ale same światła zadziałają jak solidna latarka i zapewnią solidne oświetlenie drogi nawet gdy poruszasz się nocą, poza terenem zabudowanym. W lasach i górach warto postawić na jeszcze wyższe wartości, by oprócz drogi widzieć także pojawiające się na niej przeszkody.

Tryb pracy i sposób montażu oświetlenia rowerowego: o tym warto pamiętać

Wyposażając rower w zimowe oświetlenie musisz zwrócić uwagę na siłę lampki i wydajność źródła zasilania, ale też na wygodny sposób jej montażu oraz tryby pracy. Ciekawą opcją eliminującą potrzebę zakupu kilku wariantów oświetlenia będą modele z możliwością przełączania trybu świecenia (np. ze 100 na 350 lumenów do jazdy poza terenem zabudowanym). Pomyśl też o sposobie montażu – lampy nie przymocowane do roweru na stałe mogą paść łupem złodziei, ale utrudnią demontaż jeśli zajdzie potrzeba przyczepienia ich do innego jednośladu lub naładowania w domu.

*Materiał przygotowany przez partnera

0 0 vote
Article Rating